Kisah Sunan Bonang Membelah Diri, Perampok Sadis Takjub hingga Sujud Memeluk Islam

Avirista Midaada ยท Rabu, 06 April 2022 - 06:40 WIB
Kisah Sunan Bonang Membelah Diri, Perampok Sadis Takjub hingga Sujud Memeluk Islam
Sunan Bonang, Wali Songo yang memiliki karomah dan kesaktian hingga membuat perampok sadis Berandalan Lokajaya tunduk memeluk Islam. (Foto: Ilustrasi/SINDOnews)
Dikisahkan kemudian Sunan Bonang mengeluarkan kesaktiannya. Dia menjelma menjadi empat bahkan lima orang dengan sosok yang sama.

Sosok itu kemudian mengepung Lokajaya yang hendak berniat jahat. Mendapati lawannya membelah diri menjadi banyak sontak saja Lokajaya berlari. 

Lokajaya berlari begitu cepat untuk meloloskan diri. Tapi sejauh ia berlari, sosok Sunan Bonang ini justru mengepungnya. Lokajaya terus berlari dan berlari lagi. Namun, lagi-lagi ada sosok Sunan Bonang hingga empat sampai lima orang dengan rupa yang sama. 

Makam Sunan Bonang selalu dikunjungi ribuan peziarah menjelang Ramadan.
Makam Sunan Bonang selalu dikunjungi ribuan peziarah menjelang Ramadan.

Usaha Lokajaya ini akhirnya pupus. Dia kelelahan dan mengalah ke Sunan Bonang. Bahkan Lokajaya terduduk lemas tak berdaya akibat terus dikejar Sunan Bonang. 

Sunan Bonang pun mendekati Lokajaya yang ketakutan dan lelah dibuat pasrah. Lokajaya kemudian meminta ampun dan bertekad bertobat. 

"Hamba berserah diri pada Paduka," demikian ucap Lokajaya. 

"Kamu betul-betul bertobat padaku?" tanya Sunan Bonang. 

"Ya Tuan, hamba meminta hidup, terserah Tuan hamba menurut," kata Lokajaya. 

Percakapan kedua orang ini akhirnya berujung pada permintaan Sunan Bonang untuk menunggu tongkat yang dibawanya. Lokajaya pun menyanggupinya, sedangkan Sunan Bonang pergi meninggalkan Lokajaya. 


Editor : Reza Yunanto

Follow Berita iNews di Google News